Over

Beste BRDCST-bezoeker,

BRDCST heeft een grondige hekel aan muzikale algoritmes en streeft daarom bewust op verschillende niveaus muzikale grenze(n)loosheid na. Zo laaft het festival zich volop aan hedendaagse Turkse psychedelica, (abstracte) noise, hedendaags klassiek, hip hop, black metal, afrofuturisme, messcherpe electronica, sound poetry, (avant) jazz, Arabische klanken, dub, American primitive guitar, (post) punk, prepared piano, grime en zelfs flamenco. Wij dagen je uit: tracht deze spannende muzikale rijkdom maar eens in een automatisch genereerde playlist terug te vinden.

BRDCST programmeert deze genres bewust door elkaar en heeft bovendien extra oog voor artiesten die vanuit hun muzikale DNA deze schotten ongedaan maakt. Toonvoorbeeld hiervan is een van dé smaakmakers van The New Wave Of Jazz: saxofonist Shabaka Hutchings. Hij eert volop het jazzerfgoed, maar experimenteert met The Comet Is Coming met electronische synthgrooves of is tevens te horen op ‘Black Noise 2084’ van de Italiaanse beatmeister Khalab. Shabaka looft op zijn beurt Alabaster DePlume die moeiteloos jazz en poetry combineert. Of wat dacht u van Bliss Signal die black metal, electronica en grime versmelt? Of de door Björk op handen gedragen K Á R Y Y N die haar Syrische roots laat doorsijpelen in haar knisperende electronica?

BRDCST verwelkomt bovendien muzikanten uit landen zoals Egypte, Turkije, Syrië, Israël, Italië of Spanje. Artiesten die je minder ziet opduiken op reguliere festivals omdat ze buiten het Angelsaksische model vallen. In tijden waarin de politieke roep om de landsgrenzen te sluiten alsmaar groter wordt, zijn het net die artiesten die vaak verrassend uit de hoek komen. Denk aan Israëliër Yonatan Gat die zijn thuisland ontvluchtte omdat hij met zijn garage rock band Monotonix een verbod tot spelen kreeg in zijn thuisland. Vanuit zijn huidige uitvalsbasis New York presenteert hij werk dat punk, psych, free jazz en avant garde combineert. Een muzikale rijkdom eigen aan wereldburgers.

Het zit tevens in het DNA van BRDCST om muzikale vooroordelen aan diggelen te slaan. Vooroordelen waar we ons vaak zelf op betrappen, maar met graagte willen ondermijnen. Zo vroegen we de Egyptische Nadah El Shazly om een avond te cureren wat resulteerde in een onverwachte duik in de muzikale underground van Caïro die verrassend ruikt naar hedendaagse Arabische muziek, jazz, noise, hip hop, psychedelica en experimentele electronica.

BRDCST treedt overigens meer dan ooit buiten de eigen de grenzen van het Huis AB en spreidt zijn vleugels uit over verscheidene extra locaties in de binnenstad. Zo wordt onze muzikale vrijhaven nóg groter.

BRDCST heet je alvast welkom in deze utopische maatschappij. Wedden dat het er goed vertoeven is?

Kurt Overbergh
Artistiek Directeur (AB)