LINE-UP
zulibrdcst.jpg

ZULI (Eg)

Cairo’s New Wave curated by Nadah El Shazly
zaterdag 6 april 00:30 - 01:30 BEURS­SCHOUW­BURG

‘Industrial hip hop, Aphex Twin and cut up voices from Egyptian MC’s’

Opvallende smaakmaker afgelopen jaar was de Egyptische producer, multi-instrumentalist en sound artist ZULI. Zijn album ‘Terminal’ – dat verscheen op het UIQ-label van Lee Gamble – haalde het zelfs tot in de top 3 van de eindejaarslijstjes van The Wire. Pitchfork omschreef zijn sound als ‘the type of frenzied techno that has wormed its way into the audacious sets of Lee Gamble, Machine Woman and Aphex Twin.’ Zijn overstuurde techno kruidt hij evenwel volop bij met industrial hiphop, trap en ‘cut up voices from Egyptian MC’s and mourning chants.’ Pitchfork loofde ‘Terminal’ als ’a head-nodding and brain-boggling work of art.’

Cairo’s New Wave curated by Nadah El Shazly

De release van ‘Ahwar‘ – het debuut van de Egyptische zangeres/producer/composer Nadah El Shazly uit 2017 – leverde niet alleen een prachtplaat op, maar bracht zowaar een extreem boeiende muziekscène aan het licht. Het toonaangevende maandblad The Wire wijdde er zelfs een coverstuk aan met als titel: Cairo’s New Wave. Het was echter haar eigentijdse mixtape die ze maakte voor datzelfde blad die ons een regelrechte muzikale uppercut bezorgde. Die bevatte een onverwachte, maar superbe mix van hedendaagse Arabische muziek, jazz, noise, hiphop, psychedelica en experimentele electro.

Het leidde ons tot de vraag aan Nadah El Shazly om haar mixtape live te vertalen naar het podium van BRDCST. Het resultaat: een diepe duik in de muzikale avant-garde van de underground van Caïro.

 

VIDEO