LINE-UP
tarkamtbrdcst.jpg

Tarkamt (eg)

Cairo’s New Wave curated by Nadah El Shazly
zaterdag 6 april 20:00 - 20:30 AB THEATER

‘Sounds like Thurston Moore collaborating with a microwave to make black metal’

Achter Tarkamt schuilt gitarist en producer Cherif El Masri. El Masri maakt niet alleen deel uit van de liveband van Nadah El Shazly, maar zetelt ook in The Invisible Hands met geestesgenoot en Sublime Frequencies-bezieler Alan Bischop. Debuteren deed hij met ‘Live at the Necropolis’ door Scene Noise – een blog met focus op innovatieve muziek uit het Midden-Oosten. Dat werd omschreven als ‘it sounds like Thurston Moore collaborating with a microwave to make black metal’. The Quietus op zijn beurt: ‘It’s a trippy journey through noise, jazz, beats, no wave, industrial and psychedelica. Not quite like anything you’ve heard before.’

Cairo’s New Wave curated by Nadah El Shazly

De release van ‘Ahwar‘ – het debuut van de Egyptische zangeres/producer/composer Nadah El Shazly uit 2017 – leverde niet alleen een prachtplaat op, maar bracht zowaar een extreem boeiende muziekscène aan het licht. Het toonaangevende maandblad The Wire wijdde er zelfs een coverstuk aan met als titel: Cairo’s New Wave. Het was echter haar eigentijdse mixtape die ze maakte voor datzelfde blad die ons een regelrechte muzikale uppercut bezorgde. Die bevatte een onverwachte, maar superbe mix van hedendaagse Arabische muziek, jazz, noise, hiphop, psychedelica en experimentele electro.

Het leidde ons tot de vraag aan Nadah El Shazly om haar mixtape live te vertalen naar het podium van BRDCST. Het resultaat: een diepe duik in de muzikale avant-garde van de underground van Caïro.

 

VIDEO