LINE-UP
ipekgorgunbrdcst.jpg

Ipek Gorgun (Tr)

zaterdag 6 april 20:30 - 21:15 AB CLUB

Donkere, boeiende en emotieve electro uit de Turkse underground

Na haar in eigen beheer uitgebrachte debuut uit 2016, was het het toonaangevende electro-label Touch (zie ook: Jóhann Jóhannsson, Fennesz ...) die de in Istanboel residerende soundartieste Ipek Gorgun aan boord haalde. Haar met lovende kritiek overladen album ‘Ecce Homo’ staat volgens Gorgun symbool voor onze samenleving: bol van contrasten. Helder en donker. Zwaar en licht. Zacht en hard.

Naast diverse muzikale invloeden - François Bayle, Brian Eno, Éliane Radigue, Aphex Twin en Fennesz - beperkt Gorgun zich ook niet tot één of enkele instrumenten. Haar unieke sound ontstaat door een mix van gitaar, piano, field recordings, samples en effectpedalen die ze bewerkt met Ableton en MAX.

Pitchfork over ‘Ecco Homo’: ‘The Turkish sound artist balances technical precision, emotional potency, and trenchant cultural critique on an album whose individual sounds are as compelling as their widescreen narratives.’

Kortom: gesis, gepiep en gekreun van de hoogste categorie.

The Art of Noise

In 1913 schreef de Italiaan Luigi Russolo een futuristisch manifest genaamd The Art of Noises - L’Arte dei Rumori - waarin hij stelde dat muziek zich moest aanpassen aan de nieuwe, industriële tijd en een afspiegeling moest zijn van de lawaaierige stad met zijn ‘gesis, gepiep, gekreun, gebonk, gehuiver en geschud.’ Als Russolo niet in 1947 van ons was heengegegaan, zou hij zich anno 2019 schaamteloos laven aan de (claustrofobische) noise (-rock) en messcherpe experimentele electro die BRDCST presenteert met acts als Blanck Mass, Bliss Signal, Black Midi of Ipek Gorgun.

 

VIDEO