LINE-UP
brechtameelbrdcst.jpg

Ameel Brecht (be)

American primitive guitar night
donderdag 4 april 20:00 - 20:45 AB SALON

Brussels Razen-lid serveert erg persoonlijke Europese fingerpicking composities

Naast een van de kernleden van het akoestische avant-garde improvisatie-ensemble Razen, is Brecht Ameel ook een virtuoze gitarist die zijn hele muzikale carrière wijdt aan de studie en het uitdiepen van zijn ‘Europese fingerpicking’-techniek. Met zijn steel resonator gitaar en een resonator mandoline ontwikkelt hij een geheel eigen, schatplichtig aan renaissance- en barokmuziek, nostalgisch muzikale taal die gevoed wordt door zijn liefde voor ragtime en slidegitaar. Op zijn onlangs op Kraak uitgebrachte album ‘Polygraph Heartbeat’ horen we een toegewijde muzikant aan het werk waarbij emotionaliteit en verbeeldingskracht op dezelfde hoogte staan als techniciteit.

AMERICAN PRIMITIVE GUITAR NIGHT FEAT. BRECHT AMEEL

Het was de Amerikaanse fingerpickin’ gitaarspeler en pionier John Fahey die de stijl American primitive guitar eind 1950/begin 1960 op de kaart zette. Fahey: ‘The New Age people call it Folk. The Folk people call it New Age, but it is really neither. It's transitional. The style is derived from the country blues and string band music of the '20s and '30s, however much of the music is contemporary.’ BRDCST wijdt een hele avond aan het genre en eert dus impliciet John Fahey en Jack Rose en laat zo de Welshe Gwenifer Raymond en de Brusselse Brecht Ameel aansluiten bij generatiegenoten als James Blackshaw, Daniel Bachman en Bill Orcutt.

VIDEO